top of page

ימי גיבוש לנוער – אין מצב שמוותרים על זה


ימי גיבוש לנוער

בעידן הנוכחי, עם עליית הטכנולוגיה, המשימה של יצירת גיבוש בקרב כיתות של מתבגרים נעשית מורכבת יותר ויותר. נהיה קשה יותר לגרום לבני נוער לדבר זה עם זה, מכיוון שהטלפונים הניידים, המחשבים ושלל גאדג'טים מושכים את כל תשומת הלב. כמה פעמים יצא לכם לראות בני נוער יושבים אחד לצד השני, אפילו מדברים ביניהם, בזמן שעיניהם אינן משות מהמסך? מדובר במצוקה של ממש, שהמורים ואנשי החינוך האמונים על בני הנוער נאלצים להתמודד איתה. לפעמים, הרבה יותר קל פשוט לוותר. לאפשר למתבגרים לחזור למסכים, לשחק בפלאפונים ולהתכתב עם חבריהם באפליקציות של הרשתות החברתיות, במקום להיפגש אחרי הלימודים. אבל למעשה בני הנוער זקוקים לגבולות, ויש ערך רב במפגש בין אישי בלתי אמצעי שאי אפשר לוותר עליו. חשוב להמשיך ולקיים ימי גיבוש לנוער כדי לאפשר להם את הזמן הזה, וללמד אותם איך להיות ביחד באמת, בלי חוצצים.


תוצאה נוספת של המהפכה הטכנולוגית והרשתות החברתיות היא התפשטותן של תופעות שליליות כמו בריונות והחרמות. הרשתות החברתיות מהוות לעתים קרובות מדי כלים להשפלת בני נוער בדרכים רבות ומגוונות, ולעתים קרובות המתבגרים אינם מבינים את ההשפעה של ההתנהלות שלהם ברשת, ואת האחריות שבידיהם. קיום ימי גיבוש לנוער עבור כיתות של נערים בגיל ההתבגרות יכול להיות חיוני וקריטי. לא תמיד יש ברשותם את הכלים לנהל דינמיקה קבוצתית בצורה שנותנת מקום לכולם, ואינה מדירה אף אחד. לפעמים הם זקוקים לדחיפה קטנה שתאפשר להם לעשות זאת. ימי גיבוש לנוער הם פיתרון מצוין, שמלמד את המתבגרים להתנהל בקבוצה ולהכיר גם את השקטים יותר בחבורה.


חדרי בריחה ופעילויות ריאליטי – הדור הבא של ימי גיבוש לנוער


קיימים אין ספור רעיונות ודוגמאות לימי גיבוש שניתן לקיים במסגרת הכיתה והשכבה. אחד האתגרים המשמעותיים, כאמור, הוא היכולת לתפוס את תשומת לבם של בני הנוער, כאשר לכל אחד יש סמארטפון בכיס ואין לו צורך בהפעלות חיצוניות. אחת הפעילויות שמצליחה להתעלות בכל פעם מחדש על הטכנולוגיה היא כמובן חדרי בריחה. חדרי הבריחה מבוססים על משחקי מחשב ישנים, ולוקחים אותם צעד אחד קדימה, למציאות. חדרי בריחה בנויים מסדרות של חידות שעל המשתתפים לפתור על מנת להצליח לצאת מהחדר, תוך התנסות בסביבת החדר ובתפאורות מושקעות. החדרים דורשים שיתוף פעולה בין המשתתפים ובכך מהווים פעילות גיבוש מצוינת. ניתן לקיים את הפעילות בקבוצות ולחלקן כך שהתלמידים יוכלו להכיר גם כאלה שהם פחות מיודדים עמם.


פעילויות נוספות שמסיחות את דעתם של המתבגרים מהטלפונים הניידים ומצליחות לרתק אותם, הן פעילויות שונות המבוססות על תוכניות ריאליטי – כמו "הישרדות", "מאסטר שף" או "המירוץ למיליון". המתבגרים כבר מכירים את הקונספט ולכן מיד מצליחים להתחבר למשחק ולרעיון. גם את הפעילויות האלה אפשר לבצע בקבוצות ולקיים בינן תחרות, דבר שיעמיק את ההיכרות, את הקשר ואת תחושת השייכות בתוך כל קבוצה ויאפשר גיבוש.


ימי גיבוש לנוער – דינמיקה קבוצתית


פעילות נהדרת נוספת שאף פעם לא מאכזבת היא ODT. מדובר בראשי התיבות של המילים Outdoor Training, וכשמה כן היא – פעילות המתרחשת בחוץ, באוויר הפתוח. במהלך פעילויות ODT הכיתה מחולקת לקבוצות קטנות יותר, וכל קבוצה נדרשת לבצע מגוון משימות מאתגרות בליווי אביזרים שונים, הדורשות שיתוף פעולה מצד כל חברי הקבוצה. אף אחד לא יכול לעמוד בצד – כולם חייבים להשתתף למען הצלחת המשימה. אבל החלק החשוב באמת של פעילות ה-ODT קורה אחרי המשימות, כאשר המנחה מקיים עם המשתתפים שיחה שסובבת סביב הדינמיקה הקבוצתית. במהלך השיחה עולות שאלות על המקום של כל אחד בקבוצה, על המנהיגות בקבוצה, על מי שנמצא לרוב בצד. הפעילות מאפשרת להעלות נושאים שרלוונטיים בכל קבוצה, באווירה פחות רשמית ומאיימת לעומת הכיתה.


אם אתם רוצים לקיים יום גיבוש פחות רשמי ומונחה – פשוט צאו עם המתבגרים לטבע, רצוי למקום שבו אין קליטה סלולרית. אפשרו להם לטייל ביחד, לעזור אחד לשני, לנהל שיחות תוך כדי ההליכה במרחבים היפהפיים שיש לישראל להציע. עצם היציאה מהכיתה מהווה שבירה של הדינמיקה הקבוצתית המוכרת, ומאפשרת לתלמידים להתגבש כמו שאפשר רק כשיוצאים מהשגרה. פתאום, כשהפלאפונים לא רלוונטיים והפייסבוק לא זמין, תראו איך בני הנוער מצליחים לרדת מרכבת הטכנולוגיה המהירה וליהנות מבילוי פשוט עם חברים.


פעילות מהנה נוספת לבני נוער: אולפן הקלטות נייד

12 צפיות0 תגובות
bottom of page